A konduktív pedagógiai rendszer minden állomását végigjárta, az életút követés a hivatásává vált. A Semmelweis Egyetem Pető András Karán (ismert nevén a Pető Intézet) tanuló hallgatóknak is átadta már tapasztalatait. Bejczi Erikával beszélgettem a konduktív nevelés fontosságáról, és arról, mit jelent számára az életút követés. A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin júniusi számában olvashatjátok.

 

bejczi_e_5.jpg

 

Mit jelent számodra az életút kísérés?

Mindig is munkám központi eleme volt, hogy azokkal, akiket a Pető Intézetből elbocsátottak az intézményes keretek között megvalósuló konduktív nevelési program végén ne szűnjön meg a kapcsolat, a családok ne maradjanak magukra. Nevezhetjük e tevékenységet életút követésnek, utógondozásnak, tanácsadásnak is. Legyen szó akár egy pici babáról, aki behozta lemaradását, helyreállt, akár óvodás vagy iskolás gyermekről, elbocsátása után is tartjuk vele a kapcsolatot. Valójában kísérjük az életútját, támaszt nyújtunk, segítjük a beilleszkedését az életkorának megfelelő közösségekbe. Azoknál a gyerekeknél, akik hosszabb időt töltöttek konduktív nevelésben bentlakó formában, a családba történő visszailleszkedést is nyomon követjük. Fontos, hogy egy gyerek megőrizze, esetleg javítsa az elbocsátáskori állapotát. Célunk a konduktív nevelés eredményeinek megőrzése. A szülővel, gyermekkel egyetértésben segítünk egy aktív napirend kialakításában, amelyben állapotát megőrizheti, akár fejlődhet is.  Ezzel együtt segítjük, azt az új környezetet, közeget is, ahova a gyereket bocsátjuk. Nagyon fontos a fogadóintézmény nyitottsága, hozzáállása a sajátos nevelési igényű gyermekhez. A befogadó óvodának, iskolának tudnia kell, hogy pontosan mennyi, és milyen segítségre van szüksége a gyereknek. Azokat az óvodai vagy iskolai közösségeket, amelyek még nem találkoztak sérült személyekkel, fel kell készíteni a gyermek fogadására.  Sokan túlsegítik ezeket a gyerekeket, jószándékból azt is megteszik helyettük, melyre saját erejükből, önállóan is képesek lennének. Tehát egyrészt figyeljük, a neveltjeink beilleszkedését, és az esetleges nehézségeknél, elakadásoknál segítjük őket. Az életút kísérés számomra azt jelenti, hogy a családnak van hova fordulnia, ha segítségre van szüksége, nem marad magára, ha tanácstalan bizonyos kérdésekben, tudják, hogy mindig ott vagyunk támaszként, de akkor is jelen lehetünk, amikor valamilyen örömteli dolog éri őket. Elakadás az élet bármely területén adódhat: a mozgásállapotban, közreműködhetünk például a segédeszköz beszerzésében, orientálhatunk pályaválasztás kérdésében, jogi ügyekben, szociális kérdésekben stb.

Mit jelent az életút kísérés a gyakorlatban?

Az életút kísérés testi és lelki támogatást is jelent. Számomra mindig nagyon fontos volt, hogy akikkel kapcsolatban vagyok tudják, hogy ez nem egy kötelező kontroll inkább egy lehetőség.  Egyszerűen arról van szó, hogyha az intenzív foglalkoztatás megszűnik, akkor is legyen módjuk arra, hogy hozzánk forduljanak, segítséget kérjenek. Tudniuk kell, hogy nem maradnak magukra, de ez nekem, mint szakembernek is meghatározó, hiszen ilyen helyzetben állandó visszajelzést kaphatok a gyerekektől és a családtagjaitól. Ez pedig lehetőséget biztosít arra, hogy a konduktív nevelés eredményességét is mérhessük. A konduktív nevelés rávezető nevelést jelent. A konduktor rávezeti a gyermeket arra, hogy az előtte álló feladatot a legnagyobb önállósággal oldja meg. A visszajelzés tehát elengedhetetlen, hogy lássuk, miként működik ez az önállóság. Természetesen az életút kisérésnek érzelmi vetülete is van, kötődöm a gyerekekhez, akikkel kapcsolatba kerültem, így természetes, hogy szeretném tudni, mi történik velük. Nem ritka, hogy valakinek harminc éve követem az útját, naprakészen tudok róluk, és amikor például esküvői fényképeket kapok, az bizony felemelő érzés számomra.

Említetted, hogy az életút követés az egész családot érinti, nemcsak azt, aki foglalkoztatásban részesült.

Rendkívül fontos, hogy az egész családdal foglalkozzunk. Amikor sérült gyermek születik, az bizony az egész családra kihat. Elengedhetetlennek tartom, hogy a testvérekre is odafigyeljünk, ne szoruljanak ki, ismerjék a helyzetet. Együtt kell működnünk az egész családdal. A találkozások alkalmával láthatjuk a család életvezetését, szokásait, tradícióit. A sérült gyermek születése megváltoztathatja a testvér pozícióját, családban betöltött helyét, szerepét. Olyan is lehetséges, hogy a sérült gyerek szorul háttérbe. Mindkét irányba lehet elmozdulás a család dinamikájában. Ilyen esetben is tudunk orientálni. Ez nem durva beavatkozást jelent, nem azt, hogy kizárólagosan mi irányítanánk a szülőt, csak azt, hogy segítünk.

 

bejczi_erika.jpg

 

Számodra hogyan vált hivatássá az utógondozás?

Azt tudni kell, hogy a Semmelweis Egyetem Pető András Karának képzésében minden területet megismernek a hallgatók, a korai fejlesztéstől a felnőtt területig. Ez az én tanulmányaim alatt is így volt, a teljes gyakorló területet bejárhattam. A kislányom születése után kezdtem utógondozással foglalkozni, és beleszerettem ebbe a tevékenységbe, mely rendkívül színes, nagyon sokrétű foglalkoztatási forma. Később, amikor egy nagy átfogó terület vezetésével bíztak meg, vezetői feladataim mellett tovább folytattam neveltjeink életútjának kísérését, és egyre gyakrabban nyílt lehetőségem arra, hogy nemcsak intézményünkön belül, hanem különböző fórumokon, hazai és nemzetközi konferenciákon mutathassam meg, hogy a konduktív nevelésben részesült gyermekeink milyen eredményeket érnek el, hogy állják meg helyüket az életben. Ez mindig nagyon nagy büszkeséggel töltött el.

A rengeteg tapasztalatot, élményt átadod a hallgatóknak?

Igen, amellett, hogy pályám során a gyakorló terület minden egységét bejártam felkértek a Pető András Kar Konduktív Pedagógiai Intézetén mesteroktatónak is. Mindig alapvető cél volt számomra az, hogy a hallgatóimmal megismertessem, hogy mi történik az intenzív foglalkoztatásból elbocsátott gyerekekkel, mi is lesz, lehet belőlük. A mesteroktató elsődleges feladata a hivatás átadása. Gyönyörű feladat! Így például azt is megtettem már, hogy szülőket hívtam be előadást tartani, meséljék el ők maguk, hogy a konduktív nevelés során miket éltek meg a családban, és hogy látják most – a már felnőtt – gyereküknek a helyzetét a világban. A hallgatókat foglalkoztatja az a kérdés, hogy mi lesz azokkal a gyerekekkel, akiket gyakorlatuk során megismernek. Így ezek az előadások, találkozások újabb visszajelzést adhatnak számunkra, hogy hogyan működik a nevelés, a hallgatók pedig láthatják, hogy „miből lesz a cserebogár”, milyen értékes életet képesek élni az Intézetben foglalkoztatott gyerekek, mennyire büszkék lehetünk rájuk. Bárhol kell a munkánkról beszélni, én mindig beszélek a gyerekek fantasztikus akaraterejéről, elért eredményeikről. A mai napig rengeteget tanulok tőlük, a családjaiktól. Erőt ad a lendületük és a kitartásuk.

A Pető Intézet logója nagyon jól kifejezi, hogy mi is a konduktív nevelés, és benne az utógondozás lényege is. A logó közepén egy növénykét látunk, három levéllel, mellette egy karó támasznak, körülöttük laza kötöző. Valahol az a támasz mi vagyunk, konduktorok. A növényke a gyermek, aki hozzánk jár, akit nevelünk, akinek testi, lelki, szellemi fejlődéséről gondoskodunk. A laza kötöző pedig a segítség, amit nyújtunk. A növényke megállja a helyét bárhol, de tudja, hogy a támasz ott van, és bármikor fordulhat hozzá. A legfontosabb az, hogy biztonságot adjunk.

 

Kapcsolódó bejegyzés:

„Nemcsak kezelést, biztonságot is kell adnunk" - interjú Dr. Schultheisz Judittal

A bejegyzésben szereplő képeket Bejczi Erika bocsátotta rendelkezésemre.

Ha tetszett a cikk és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr2117861623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineJane 2022.06.19. 18:19:44

Ez megint egy szép és informatív interjú, nagyon köszönöm!:)

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.06.19. 18:21:36

@ChristineJane: én köszönöm, hogy mindent rögtön elolvasol.:) <3

vincentmarvinjules 2022.06.20. 06:12:24

Ez a hölgy egy csoda! Végtelenül finom, kedves, empatikus ember, és óriási szakmai tudással rendelkezik. Volt szerencsém megismerni, mert a kisfiammal jártunk hozzá, akit "talpra állított" :)

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.06.20. 11:05:32

@vincentmarvinjules: nagyon örülök, hogy az interjú láthatóan sok emberhez eljut, és megismerhetik őt, vagy fölidézhetik, hogy mit vitt véghez.:)

ChristineJane 2022.06.20. 11:08:16

@vincentmarvinjules: "Végtelenül finom, kedves, empatikus ember, és óriási szakmai tudással", ez az interjúból is kitűnik.:) Örülök, hogy megismerhettem.

IamSherLocked 2022.06.20. 19:33:20

Micsoda hivatástudat! Ez nem olyan munkának tűnik, ahol nagy a fluktuáció. Egyre inkább azt hiszem, hogy aki ilyen munkát végez, az erre születik. Én sokfelé munkát tudok, szeretek csinálni, és könnyen tudok váltani. De milyen jó, hogy vannak ilyen emberek, mert bennük jobban megbízom, ha hosszú távú együttműködésről van szó. Vajon sose égett ki?

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.06.20. 22:26:53

@IamSherLocked: nagyon érdekes dolog, amit a kiégésről kérdezel. Szerintem ez egy olyan munka, amiben "nagyon el lehet fáradni", ugyanakkor legalább annyi energiát visszaad: hiszen ha látod, hogy valaki, aki a te segítségeddel tanult meg járni, egyetemre megy, hivatást talál, házasodik, az azért fantasztikus érzés lehet.:))

ChristineJane 2022.06.20. 23:15:48

@IamSherLocked: @PuffCinq: milyen jó lenne, ha minden munka ilyen lenne, nem?:) Annyit adna, amennyit elvesz.

gertrudstein 2022.06.21. 08:37:15

Tündéri ember, és zseniális konduktor! Nem is tudom, hogy a szülők vagy a gyerekek szeretik jobban! Én a tanítványa voltam, imádtuk!

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.06.22. 11:21:21

@gertrudstein: nagyon izgalmasak lehettek azok az órák, amiket szülőkkel együtt tartott.:)

ChristineJane 2022.06.22. 11:25:53

@gertrudstein: bevallom, én eddig nem is tudtam/gondoltam, hogy a konduktor más, mint a gyógytornász... örülök, hogy ezt is megtanultam, figyelni fogok a különbségtételre.:)
süti beállítások módosítása