A BHRG Alapítvány saját fejlesztésű terápiával segít az eltérő idegrendszeri fejlődésű gyerekeknek és családjaiknak. Az alapítvány tevékenységéről, a TSMT® Modell mibenlétéről és lehetőségeiről beszélgettem Fenyősi Fanni kuratóriumi elnökkel és Madács Anitával, az alapítvány szakmai vezetőjével. A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin októberi számában olvashatjátok.

 

tsmt-torna.jpg

 

Mit jelent pontosan a TSMT® Modell, miben tud segíteni?

Madács Anita: Eltérően fejlődő gyerekek vizsgálati és terápiás rendszere a TSMT® Modell, azoknak segít, akiknek nehézségeik vannak a mozgásban, a kognitív képességeikben, a viselkedésükben vagy pszichés szempontból. Ettől az évtől kezdve használjuk a TSMT® Modell elnevezést, ami elméleti és gyakorlati hátteret ad a munkánknak: részei a vizsgálat és a tornatermi TSMT®, illetve a vízi HRG terápia. Nagyon pontos és részletes vizsgálati protokollunk van, amit háromhónapos kortól tizenegyéves korig alkalmazunk a gyerekeknél; ez a Longitudinális Komplex Vizsgálat, amely LongiKid® néven is ismert. Szűrővizsgálatként használjuk a gyerekeknek képességstruktúrájának felmérésére: ha valamely területen eltérést talál a szülő, vagy a gyermekkel foglalkozó szakember (védőnő, kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, pszichológus stb.) a vizsgálattal igyekszünk megtalálni az okát, a TSMT® egyéni és csoportos mozgásterápiás módszerekkel pedig segíteni, hogy a lemaradások csökkenjenek, vagy megszűnjenek. Természetesen a tehetség irányába is lehet eltérés, azt is tudjuk támogatni.

Mi tartozik ehhez, a vizsgálaton túl?

Anita: A tornatermi vagy fejlesztőszobai, de otthoni körülmények között is végezhető TSMT® Terápia, amit a szülő/szülők egyénileg is tudnak csinálni. Ebben az esetben a vizsgálat eredménye alapján a terapeuta az adott kisgyerek problémájára fókuszálva állít össze feladatsort, amelyet a szülők megtanulnak, hogy otthon begyakorolják a gyermekkel. Ez egy intenzív mozgásterápiás fejlesztés meghatározott feladattípusokkal, sorrenddel, ismétlésszámmal. Emellett lehetséges csoportos TSMT® terápiát folytatni, melyre hetente legalább két alkalommal járnak a gyerekek; általában fejlesztő központokban, óvodákban végzik. Egy másik csoportos fejlesztési forma a TSMT® vízi változata, az ún. HRG terápia. Elméleti alapja ugyanaz, mint a szárazföldi gyakorlatok esetében, azonban itt vízben történik a mozgás. A módszer lényegét összefoglalva az első lépés egy felmérés, vagyis a tünetek mögött rejlő háttér feltárása, utána pedig - szükség esetén - a terápiás megsegítés következik, ezek alkotják a TSMT® Modellt.

 

stock-photo-boy-exercising-with-instructor-on-gym-ball-370909586.jpg

 

A folyamat tehát úgy indul, hogy egy szülő megkeresi az alapítványt, mert valamilyen eltérést tapasztal a gyermeke fejlődésében.

Fenyősi Fanni: Annak mi nagyon örülünk, ha egy szülő ennyire tudatos, és észrevesz eltéréseket, de nagyon gyakran védőnők, óvónők, esetleg gyógytornászok szokták az első jeleket felfedezni. A TSMT® módszer erősen benne van a magyarországi köztudatban, a TSMT® modell oldalán (www.tsmtmodell.hu) pedig megtalálhatók az országszerte praktizáló ellenőrzött TSMT terapeuták, akikhez tudnak fordulni a szülők segítségért. Ahogy Anita mondta, minden terápiát megelőz egy vizsgálat; ezt azért is javasoljuk, mert rendkívül részletes részképességprofilt mutat a gyermekről. Máshol ennek csak egy-egy szeletét kapják meg a szülők, mi azonban megpróbáljuk a teljes képet megalkotni a gyermekről. Körültekintően elbeszélgetünk, és a terapeuták javalatokat is tesznek a terápiás ellátás mellett, hogy a következő fél - egy évben mire figyeljen oda szülő a gyerekkel kapcsolatban. Sok esetben az ellátórendszer más részeibe is tovább irányítjuk a családot, például szemészeti vagy fül – orr -gégészeti kiegészítő vizsgálatra. Sokszor a gyermek eltérő viselkedésének oka nem az eltérően működő idegrendszer, hanem valamilyen organikus probléma a háttérben. A vizsgálat alapján javasoljuk a TSMT® Terápiát, illetve – szükség esetén más módszereket -, ami a gyermek aktuális állapotában a legjobb és a család életével a leginkább összeegyeztethető.

Anita: Az otthoni torna a jelentősebb idegrendszeri működési eltéréssel, markánsabb tünetekkel rendelkező gyermekek fejlesztési módja, hiszen esetükben nagyon fontos a magas heti ismétlésszám az eredmény érdekében. Otthoni körülmények között hetente négyszer-ötször is tornázhat a gyerek, súlyosabb esetekben akár többször – állapota függvényében.

A vízi terápia nagyon jól kiegészíti a szárazföldi terápiát, a gyakorlatban azonban viszonylag kevés helyen érhető el, és ritkán vehető igénybe (heti egyszer), általában annyiszor nem, ahány alkalommal az optimális fejlődés érdekében szükség lenne rá. Így leginkább kiegészítő terápiaként tudjuk ajánlani.

Meddig tart egy terápiás folyamat?

Anita: Egy terápiás folyamat mindig addig tart, ameddig egy kisgyereknek szüksége van rá. Természetesen a terápiát lehet preventív céllal is végezni, de ha az eltérő fejlődésű gyermekekre gondolunk, akkor mindig addig tart, amíg el nem érjük az adott életkorban elvárható teljesítményszintet. Az elért szintet még megerősítjük a terápia keretében, kontrollvizsgálatban visszamérjük, és ha az eredmény rendben van, nincs szükség ezirányú további fejlesztésre. Később – életkortól függően – érdemes ellenőrző vizsgálatot végezni, hogy a nagyobb kihívások előtt biztosak lehessenek a szülők a gyermek megfelelő teljesítményszintjében, például iskolakezdéskor.

Az otthoni terápiát 3 hónapos kortól lehet végezni, akár 7-8 éves korig. A terápiás forma alkalmazását a vizsgálati eredmény határozza meg.

 

tsmt-terapia.jpg

 

A csoportos terápia kiknek javasolt?

Fanni: Viszonylag kevés csoport működik 2 éves kor alatti gyermekeknek, általában 3-4 éves korban kezdődnek a csoportos foglalkozások, hiszen akkortól várható már el a gyermekektől, hogy csoportban együttműködjenek. A csoportok kis létszámmal, maximum nyolc fővel dolgoznak. Szükséges, hogy a gyerekeknek legyen megfelelő beszédértésük, feladattudatuk, feladattartásuk, mert a csoportokban jellemzően szülő nélkül dolgoznak.

A TSMT® Modell széles körben alkalmazható, be tudnátok mutatni, hogy kiknek, milyen eltérés esetén ajánlott?

Fanni: A módszer nagyon jól alkalmazható babáknál megkésett mozgás– vagy beszédfejlődés esetén, de akár regulációs problémák esetén is, amikor nehezen megnyugtatható a gyermek, probléma adódik a táplálkozásával, alvásával. Nagyobb életkorban autizmus vagy ADHD gyanúja esetén, viselkedési problémáknál, szorongásnál – természetesen körültekintő vizsgálatok alapján.

Anita: A TSMT® Modell segíthet még beilleszkedési, figyelmi vagy tanulási nehézségeknél is. Ha a szülőben bármilyen kérdés, kétség merül fel a gyermeke fejlődésével kapcsolatban, akkor érdemes a LongiKid®-et választani, mert ez egy olyan széleskörű vizsgálat, amely válaszokat adhat a mozgással, a kognitív képességekkel, a szociális teljesítménnyel, a pszichés státusszal kapcsolatos kérdésekre és a TSMT® terápiával a megoldásban is segít. Legkésőbb ötéves korban mindenképpen érdemes elvégezni a vizsgálatot, hogy még iskolakezdés előtt képet kapjon a szülő a kisgyermek állapotáról, és – ha szükséges – a fejlesztés is megtörténhessen.

Fanni: Kiemelném, hogy a vizsgálat után a terapeuta minden esetben konzultál a szülőkkel, hogy mit látott a gyereknél. Ez azért is fontos, mert ha valaki az első gyerekével érkezik a vizsgálatra, akkor még referencia pontja sincs, hogy mi tekinthető normálisnak egy kisgyereknél. A BHRG Alapítványnál nagyon fontosnak tartjuk a szülőedukációt. A cél az, hogy a szülő kompetens legyen a gyerekével kapcsolatban, amit könyvekből csak részlegesen lehet megtanulni, más emberek segítsége szükséges hozzá.

Ha valaki most ismerkedik a TSMT® Modell-lel, milyen gyakorlatokat képzeljen el, például egy csoportos órán?

Anita: Képzeljen el egy „dzsungelt”, ahol ugrálni lehet, ahol fel lehet mászni a bordásfalra, át lehet mászni pad alatt és felett, ahol ügyesen kell bukfencezni, kiskutyát, nyuszit lehet utánozni - mindez persze a gyermekek aktuális teljesítményszintjétől függően. A gyerekek labdáznak, billennek a billenőlapon, gördeszkán hasalva vagy ülve dolgoznak; számtalan eszköz várja őket, amiket kipróbálva ügyesednek, miközben mondókáznak, számolnak, odafigyelnek, együttműködnek a társaikkal, és a foglalkozást vezető terapeutával. A foglalkozások mindig előre tervezettek, a terapeuta hosszútávú tervet állít össze a gyerekek fejlesztésére, amit részeire bontva tanít meg az órákon. A csoportokban hasonló képességszintű gyermekek dolgoznak együtt azért, hogy a lehető legjobban tudjanak haladni a fejlesztési folyamatban.

Fanni: A terapeutának az a feladata, hogy a gyerekkel a lehető legtöbb helyzetben megéreztesse a saját testét, ami a gyakorlással magabiztosságot ad neki, miközben az adott szintnek megfelelő kognitív feladatokkal egészíti ki a mozgásokat: a gyerekeknek énekelnek, számolnak. A cél az, hogy a gyerekek megtanuljanak tájékozódni a saját testükön, majd a térben is, és olyan helyzetekben is ügyesek legyenek, amik szokatlanok nekik, vagy eddig nem szívesen vettek részt bennük.

 

tsmt-torna_1.jpg

 

Hogy függ össze mindez a figyelemzavarral, a figyelem javításával?

Fanni: Úgy függ össze a figyelem javításával, hogy ha a kisgyerek jól kapcsolódik a testéhez, és nem kell állandóan a „ki tudja hol levő” végtagjaival, testtartásával törődnie, akkor marad arra kapacitása, hogy koncentráljon egyéb dolgokra, a feladataira, és emellett másokhoz is tudjon kapcsolódni, ne legyenek viselkedésproblémái. Ha valaki jól kapcsolódik a testéhez, akkor a külvilágra is marad energiája.

Anita: Az egyik legfőbb célunk az, hogy a gyermek gyermek lehessen. Ha szükség van rá, segítenünk kell őt átmeneti jelleggel, hogy pl. a saját testét megismerje, legyen önbizalma, nyugodt legyen, figyelmes, a képességei mentén fejlődhessen, ügyesedjen, megfelelő visszajelzéseket kapjon a külvilágtól, jól be tudjon illeszkedni stb. - éppen ahogy a korosztályától elvárható. Így elérhetünk egy olyan szintet, amikor már nincs szükség támogatásra. Amit a TSMT® terápiában megélnek, megtapasztalnak a gyerekek, nagy hatással tud lenni rájuk további életünk alakulása szempontjából (sikeres óvodai, iskolai, szociális beválás, stb.).

Az alapítvány tevékenységéhez a TSMT® Modell oktatása is hozzátartozik? Ti képezitek a terapeutákat?

Fanni: A modellt magát édesanyám, Lakatos Katalin dolgozta ki. A módszernek én vagyok a szellemi örököse, és a TSMT-HRG College Kft keretében oktatjuk. A BHRG Alapítvány a már végzett TSMT® terapeuták, illetve gyermekekkel foglalkozó szakemberek továbbképzésével foglalkozik.

Ahhoz, hogy valaki TSMT terapeuta lehessen, felsőfokú szakirányú végzettséggel kell rendelkeznie – pl. pedagógus, pszichológus, konduktor, védőnő stb. - azt is elvárjuk, hogy a képzés kezdetekor legyen már aktív tapasztalata gyerekekkel. A képzett terapeutákat közvetlenül, a tsmtmodell.hu oldalon lehet megtalálni, ők végeznek szakszerű vizsgálatot, fejlesztést. A modell kidolgozásával, az alapítvány létrehozásával édesanyám célja az volt, hogy az idegrendszeri eltérésük miatt hátrányba került gyerekek felzárkóztatását, kibontakozását segítse. A mai napig ezen dolgozunk.

Anita: Nagyon fontos, hogy a szülők bízzanak önmagukban! Ha kérdésük van, vagy fejlődési eltérésre gondolnak, ne hallgassanak arra, hogy a gyerek „majd kinövi”, hanem keressenek megfelelő szakembert. Számos funkciónak az alapja az idegrendszer érettsége; amennyiben az nincs rendben, nem várható, hogy a gyermek megfelelően tudja értelmezi vagy mozgásosan birtokba venni a világot. Nem azért viselkedik úgy, reagál úgy helyzetekre, ahogyan, mert neki az abban a formában jó, hanem mert csak úgy képes; a gyerekeknek meg kell adnunk a lehetőséget, hogy épülni, fejlődni tudjon.

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Gyere közelebb! – interjú Megyeri Zsuzsanna pszichológus-családterapeutával

„Nemcsak kezelést, biztonságot is kell adnunk" - interjú Dr. Schultheisz Judittal

A növényke bárhol megállja a helyét, csak egy kis segítség kell neki - beszélgetés Bejczi Erikával

 

Képek: Shutterstock

Ha tetszett a cikk és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

 

stock-photo-boy-exercising-with-small-gym-ball-and-his-smiling-instructor-370909685.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr8418976171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineJane 2025.10.24. 18:18:03

Szívesen tornáznék egy olyan dzsungelben, ahol bordás falak vannak.:D Izgalmas, informatív interjú, köszönöm!

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2025.10.24. 18:22:17

@ChristineJane: én köszönöm, hogy mindent elolvasol.:) És én is tornáznék egy bordásfalas dzsungelben.:))
süti beállítások módosítása