Hogyan használható a furulya a diszlexia, vagyis az olvasási nehézségek kezelésében? Molnár M. Monika logopédussal ezúttal a diszlexia kutatásáról, kezeléséről és ahhoz kapcsolódóan a lehetséges terápiás-módszerekről beszélgettem. Őmaga elhivatott szakemberként évtizedek óta foglalkozik olvasási nehézségekkel küzdő gyerekekkel, és a furulya segítségével sokuknak segített már az akadályok leküzdésében. A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin októberi számában olvashatjátok.

 

disz1.jpg

 

Mi a diszlexia pontos meghatározása?

Kicsivel több, mint négy évtizeddel ezelőtt, a diszlexia definíciója a következő volt: az olvasásnak azt a zavarát, amely átlagos intelligencia, ép érzékszervek, megfelelő tanítás és elegendő gyakorlás mellet is fennáll, dyslexiának nevezzük. (Szigorúan így szabadott akkor leírni: dyslexia.) Az olvasási nehézség kialakulása előtt jelentkező tünetek között megkésett beszédfejlődést, hosszan tartó, nehezen javítható pöszeséget és a téri tájékozódás zavarát is megtaláljuk.

Mióta kutatják a diszlexiát, mint tanulási nehézséget? Miként változott a kutatás az idők során?

Ha visszaugrunk az időben majd egy évszázadot, Ranschburg Pálhoz érkezünk, aki 1923-ban, Az emberi elme című könyvében, majd 1928-ban és 1937-ben a Magyar Pszichológiai Szemlében publikálta írásait az olvasás-, és írászavarokról. De ha csak hat évtizedet megyünk vissza az időben, két névvel fogunk találkozni, akik hazánkban már akkor elméleti és gyakorlati síkon is komolyan foglalkoztak ezzel a kérdéssel. Meixner Ildikó gyógypedagógus-pszichológus 1958-tól kezdte kidolgozni saját olvasástanítási módszerét, kifejezetten az olvasási problémák megelőzése, illetve a kialakult probléma megszüntetése céljából.  Ugyanebben az időben írta meg szakdolgozatát, majd doktori disszertációját is ebből a témából Dr. Ligeti Róbert klinikai gyermek-, és pedagógiai szakpszichológus. Könyvét, az Akadémia Kiadó adta ki 1967-ben, Gyermekek olvasászavarai (DYSLEXIA) címmel. Hogy hová jutottunk a Ranschburg Pál első könyvének megjelenése óta eltelt száz év alatt? Azóta nemcsak a kutatás -, vizsgálat-, és a terápiás-módszertan eljárásai ugrottak hatalmasat minőségi és mennyiségi szempontból is, hanem a probléma alanyainak száma is hatalmasra nőtt.

 

disz2.jpg

 

Logopédusként elkötelezetten foglalkozol a diszlexia kutatásával, kezelésével, terápiás-módszertanával.

Saját elköteleződésemet a téma iránt semmi sem mutatja jobban, mint az, hogy 1991-ben, közvetlenül a rendszerváltás után, megalapítottam Balatonszemesen az első gyógypedagógiai magániskolát, ami a tanulási problémák közül eleinte az olvasással, helyesírással kapcsolatos nehézségek elhárítását tűzte zászlajára. Az igazsághoz tartozik, hogy az iskolát egy tévedés hozta létre, de a tisztességes helytállás működtette tizenhét éven keresztül. Mi volt a tévedés? Nagy példaképem, egy előadásában azt jelentette ki, hogy a diszlexia sikeres „gyógyítása” két évet vesz igénybe. Ez volt a terv. Két évig a többségi iskolából kiemelve foglalkozunk a gyerekekkel, kinek-kinek a problémája szerint, aztán mehet vissza „megjavítva” az időleges szegregációból az integrált oktatásba. De a gyerekek nem akartak visszamenni!  Azóta tudom, hogy sikereink kulcsa nem a precízen alkalmazott reedukáció, nem a megfelelőnek mondott (az országban mindenütt általánosan használt) módszer, hanem a gyermekek elfogadása, és a hozzájuk, sajátosságaikhoz igazított követelmények támasztása volt.  Az iskola működésének tizenhét tanéve alatt, számos jónak mondott módszert is kipróbáltunk, kidolgoztunk saját anyagokat is, de a lényeges változások másképp történtek meg, mint amit előtte gondoltunk. Miközben iskolánk kifejezetten jó szakmai hírnévre tett szert a megyében, én magam elégedetlen voltam, hiszen az alapkoncepció, amire építettem ezt a várat, szerintem tökéletlen volt. Szerencsére most már tudom, hogy miért.

Hiszen rátaláltál a furulyára, amely remek eszköznek bizonyult a diszlexia kezelésében.

A dolgok gyakran elképesztő véletleneken múlnak. Nem tudom, hogy honnan jött a furulya bevonása a logopédia órák mindennapi gyakorlatába, de jött és működött! Ám az ember szeretné tudni, hogy mitől. Elkezdtem jegyzeteket írni magamnak, hátha így én is megértem, hogy mitől rövidülnek le a beszédjavítási folyamat néha nagyon kanyargós útjai. Mire használható még a furulya hangja, ha nem dalokat játszunk? Hogyan tudjuk az olvasást, helyesírást megalapozni a segítségével? Mielőtt felfedném a leglényegesebb dolgot, néhány megállapítást kell tennünk a nyelvet és a kultúrtechnikákat illetően. Ha egy ideális világot képzelünk el, akkor a tipikus nyelvi fejlődésű gyermekek úgy lépnek iskolába, hogy beszédhangjaik tiszták, beszédértésük jó, szókincsük az életkoruknak megfelelő, sőt annál kicsit jobb is. Figyelmük tartós, terhelhetőségük nagy, feladattudatuk kialakult. A tanulásra motiváltak és motiválhatók. De ez nem így van! Senki sem születik tökéletesnek! A tipikus nyelvi fejlődésű gyermek is lehet éretlen figyelmű, néhány beszédhangot (néha) pontatlanul ejtő, fejfájós, keveset és nem szívesen beszélő, és így tovább. Az olvasás, írás, számolás elsajátításának folyamata attól függően nehezedik, hogy az önmagukban külön-külön nem túl nehéznek látszó feltételek, időnként összegződve mekkora erővel húzzák vissza a kétségbeesett gyermeket. Elképzelhető azoknak a nem tipikus beszédfejlődésű gyermekeknek a helyzete is, akik az iskolakezdés versenyfutásának rajtja előtt, még a rajtvonalig sem tudtak időben eljutni, mert mondjuk csak másfél éve kezdtek el beszélni, és ráadásul, artikulációs hibáik miatt alig érthetően. Túl későn derül ki, hogy a beszéden kívül látásukkal, hallásukkal lényeges problémák vannak, szorongásuk miatt pedig többnyire lefagynak a félelemtől. Mindezek miatt, az iskolai elvárásoknak képtelenek megfelelni. A problémák feltárása már fél siker - ez minden esetben szakemberek dolga - mint ahogy a feltárt problémákhoz a jó megoldások hozzárendelése is.

 

disz3.jpg

 

Hogyan használod a hangszert a terápiás folyamatban?

Ezt beszélgetésünk végére hagytam, mint ebéd végére a desszertet. Ha két évvel ezelőtt megkérdeztek volna arról, hogy mit lehet kezdeni azokkal a gyerekekkel, akik nem értik az olvasott szöveget, nehezen megy a versek, a szorzótábla megtanulása, vagy a fejben való egyéb számolási feladat, bizonyára azt mondtam volna, hogy nagyon nehéz, hosszadalmas munka kell a probléma megoldásához. Valójában azt gondoltam volna, hogy ez szinte lehetetlen. Nagy munka, kicsi eredmény. A furulyával való fejlesztés leírásának egy adott pontján elém került egy amerikai cikk, a belső beszédről. Ahogy egyre jobban beleástam magam, rájöttem, hogy ez a keresett „Szent Grál”, a furulya pedig az eszköz, ami által a képletes varázserő működtethető a belső beszéd hiányosságainak rendezésére. A gyakorlás folyamata a beszéd prozódiai jellemzőire koncentrál. A furulya lezárja a hangos beszéd lehetőségét, ezért a hanghossz, ritmus és intonáció fejlesztése csak fejben történhet. De az agy jelzései alapján belső beszéd esetén is megtörténik az az izommunka, amely hangos beszédkor, így történhet fejlődés. A furulyával való munka alól kivételt képeznek a hangsúly gyakorlatok, melyek jellegüknél fogva szövegesek. A furulyával speciális kottákat használunk, ezek segítségével percek alatt bárki képes furulyázni, énekelni. Ezzel a fejlesztéssel erőteljes javulást lehet elérni viszonylag rövid idő alatt. Mivel a belső beszéd a memória folyamataiban elemi erővel vesz részt, a gyermek teljesítményei egyre jobbak lesznek. Az a legnagyobb öröm, hogy több gyermeknél is sikerült ezzel a módszerrel nagyon jelentős javulást elérni ebben az utóbbi tanévben.

 

Kapcsolódó bejegyzés:

"Mindennek a kulcsa a szülő-gyerek kommunikáció" - interjú Molnár M. Monika logopédussal (1. rész)

Ha tetszett a cikk és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr2817951754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineJane 2022.10.16. 17:22:45

Szuper, milyen elhivatott emberekkel beszélgetsz, nem lehet megunni ezeket az interjúkat:)

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.10.16. 17:34:01

@ChristineJane: én is így látom, nagyon szerencsés vagyok.:)

IamSherLocked 2022.10.17. 11:11:24

Azta, micsoda összefüggések! Nekem az tetszett nagyon, amikor azt tanultam, hogy az írást lehet fejleszteni testnevelési gyakorlatokkal, mint pl. ha valaki nem teszi ki az ékezetet, az javítható úgy, hogy sokszor felmászatják a bordásfalra, és ott meg kell érintenie fölötte a falat. De ez még érdekesebb! :)

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.10.18. 16:25:29

@IamSherLocked: wow, nekem az is érdekes, amit te írtál! Mondjuk teljesen logikus. Én ha fáradt vagyok, vagy izgulok, még ma is nehezen rakom ki az kezeteket. Mondjuk ez azért van, mert balkezes vagyok, és eltakarom, amit írok. És ha fáradt vagyok, vagy izgulok, akkor erre nem figyelek.:D

ChristineJane 2022.10.18. 16:27:30

@IamSherLocked: @PuffCinq: erre a bordásfal-gyakorlatra életemben nem gondoltam volna, pedig tényleg tök logikus!

gertrudstein 2022.10.21. 07:30:16

Zseniális logopédus lehet! És micsoda szakmai alázat!

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.10.21. 11:10:30

@gertrudstein: igen, nagyszerű szakember, örülök, hogy kétszer is beszélgethettem vele!

ChristineJane 2022.10.21. 11:17:09

@PuffCinq: Mi is nagyon örülünk, csak így tovább!:)
süti beállítások módosítása