Mit tehet egy kismama, ha császármetszés utáni hüvelyi szülésre (VBAC-re) készül? Mire kell készülnie testileg, lelkileg? Milyen kommunikációs és jogi ismeretek segíthetik a folyamatot? A VBAC-titok egy hiánypótló kézikönyv, amely szakemberek segítségével, gyakorlati példákkal keresi a választ a fenti kérdésekre. A könyv létrejöttéről, és saját, személyes tapasztalatairól Óvári Enikő szerzővel beszélgettem. A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin áprilisi számában olvashatjátok.

 

foto_tiboldi_tamas.jpg

fotó: Tiboldi Tamás

 

Pontosan mit jelent a VBAC, és miért fontos róla beszélnünk?

A VBAC (ejtsd: víbek) egy mozaik szó, egy angol kifejezés rövidítése: Vaginal Birth After Cesarean, azaz császármetszés utáni hüvelyi szülés. Ez a kifejezés az Amerikai Egyesült Államokból ered, és a ’70-es években terjedt el. Abban az időben a császármetszéseknek a műtéti technikája már jóval biztonságosabb volt, mint korábban, ezáltal mintegy 0,5%-ra csökkent a hegszétválás kockázata természetes szülés megkísérlésekor, előzetes hasi szülést követően. Felmerült tehát az igény a kismamák részéről a VBAC lehetőségére. 1978-ben összehívtak egy konferenciát az Egyesült Államokban, ahova az orvosok mellett laikus érdeklődőket is meghívtak. Ez a konferencia volt a kiindulópont: elkezdték biztatni az orvostársadalmat, hogy támogassák a császármetszés utáni természetes szülés lehetőségét.

És ma milyen a helyzet? Választhatják a nők ezt a lehetőséget?

A VBAC elfogadásának folyamata nem egységes. A helyzet nemcsak országonként, de azon belül kórházanként, szülészeti osztályonként eltérő. A könyvem is azért született meg, mert Magyarországon jelenleg az a tapasztalat, hogy sok helyen küzdeni kell a VBAC lehetőségért. Számos intézmény még mindig vallja az „egyszer császár, mindig császár” - elvét, ami nagyon elavult szemlélet. Ugyanakkor meg kell jegyeznem, hogy nekem sok ismerősöm van, aki a ’80-as évek végén, ’90-es évek elején született, és ők bizony VBAC-babák. A testvérük császármetszéssel született, ők pedig utána természetes úton. Megkérdezték erről saját édesanyjukat, akik elmondása szerint, akkor ez nem is volt kérdés, természetes volt, hogy szülhetnek hüvelyi úton császármetszést követően. Ebben tehát valamiért visszafelé haladtunk az évek során. Ehhez az is hozzátartozik, hogy mivel sok intézményben kialakult és tartja magát az „egyszer császár, mindig császár” -elve, az orvosok sem nagyon kísérnek VBAC szülést, így lehet emögött egyfajta ismeretlentől való félelem.  

Ezért is lenne fontos a korrekt tájékoztatás.

Igen, azzal nincs semmi baj, ha az orvos elmondja, hogy neki a VBAC kísérésében nincs tapasztalata, de át tudja irányítani a kismamát más szülész-nőgyógyászhoz, intézményhez (igaz, hogy ez az orvosválasztás megszűnésével nehezített pálya). Riogatni viszont senkit sem szabadna. Először én is megkaptam, hogyha a császármetszésem után természetes úton akarok szülni, abba belehalok én is, és a kisbabám is, de miután elmondtam a nemzetközi statisztikákat, helyt adott nekem az ügyeletes orvos. Azt is elmondta, hogyha tényleg baj van, nem kérik a beleegyezésemet, úgyis elvisznek műteni. Amíg viszont nincs egyéb orvosi indok, szülhetek természetes úton.

 

untitled_design_2_1.png

 

A könyv megírásában tehát elsősorban saját tapasztalataid vezettek?

Igen, amikor a második váradósságom idején rendszeres fájásokkal bementünk a kórházba, ahogy az előbb említettem, az ügyeletes orvos műteni akart, kizárólag a három évvel korábbi császármetszésemre hivatkozva. Elmondtam neki, hogy a hegszétválásnak a nemzetközi statisztikák alapján 0,5% a kockázata. Igazat adott. Nagyon fontos tehát a megfelelő kommunikáció, ezért is kap kiemelt szerepet a könyvben. Hiszen természetesen amellett, hogy szeretnénk a VBAC-hez támogatást kapni az egészségügyi szakemberektől, bízunk a tudásukban, abban, ha úgy ítélik meg, tényleg veszélyes a továbbiakban a vajúdás, el kell fogadnunk a császármetszést – mint életmentő műtétet. És itt ezen van a hangsúly. VBAC-ben jártas szülész-nőgyógyászok szerint ugyanis sokkal kevesebb kockázattal jár egy császármetszés utáni hüvelyi szülés, mint egy újabb császármetszés.

Végül ezen a napon még nem született meg a lányom, mert nem éreztem a támogatást, a biztonságot, így le is állt a vajúdás. Saját felelősségre hazamentünk és végül tíz nap múlva született meg kisebbik lányom, természetes úton.

Ez a tapasztalat és az a rengeteg tudás, amit felhalmoztam a témában motivált arra, hogy segítsem a kismamák tájékozódását, a VBAC-re való felkészülés különböző lépéseivel.

A könyv pedig egy hasznos, gyakorlati tudást átadó kézikönyv lett.

Azt az elejétől fogva tudtam, hogy valami teljesen újat, személyes hangvételűt szeretnék létrehozni, olyat, ami könnyen olvasható, befogadható. Természetesen vannak hivatkozások is más könyvekből, de A VBAC-titok nagymértékben a témában jártas szakemberekkel készült saját interjúkból állt egy egységes kézikönyvvé. Van benne császármetszés-feldolgozását segítő rész, kommunikációs gyakorlatok, jogi ismeretek, mozgás szerepe, s felkészülés nemcsak a VBAC-re, de lelkileg arra, hogy ha úgy alakul, egy következő császármetszést is el tudjunk fogadni. A könyvvel kapcsolatban pedig azt is látnunk kell, hogy természetesen az is lehetséges, hogy valaki egy császármetszés után újból a műtét mellett dönt. Ez egyáltalán nem probléma, hiszen nem vagyunk egyformák. A probléma az információhiánnyal van, hogy nem kapnak a kismamák egy pro-kontra listát sem az újabb császármetszésről, sem a VBAC-ről. A könyv viszont jó kiinduló pont lehet azoknak is, akik még bizonytalanok és szeretnének tájékozódni.  

A könyv egyébként onnan indul el, hogy hogyan dolgozhatjuk fel a császármetszést.

Természetesen csak ha szükséges, a császármetszés sem jelent mindenki számára traumát. De igen, a könyv foglalkozik a császármetszés feldolgozásával. Utána pedig jönnek a VBAC-re való felkészülés különböző fázisai. A könyv a végén odáig jut el, hogy úgy tudjunk bemenni a szülőszobára egy VBAC-tervvel, hogy ugyan ez a terv, ezt szeretnénk, de azzal is ki leszünk békülve, hogyha nem sikerül. És ez a VBAC legnehezebb része, és nagyon fontos, hogy lelkileg felkészüljünk rá, hogy lehet, hogy nem sikerül. Nem titkolom, hogy én erre nem voltam felkészülve. Szerencsére sikerült, de én annyira nem is készültem másra lelkileg, hogy biztosan összeomlottam volna, ha másképp alakul. Ezért is tartottam fontosnak, hogy a könyvben ez a felkészülés is megjelenjen.

Milyenek a visszajelzések eddig a könyvről?

Nagyon boldog vagyok, mert eddig csupa pozitív visszajelzést kaptam, az emberek valóban hasznosnak találják a könyvet. Az pedig hatalmas elismerés, hogy 2022-ben, ismeretterjesztő kategóriában Az Év Könyve lett A VBAC-titok. Ez azt mutatja, hogy valóban egy hiánypótló könyv, és szükség volt rá.

A könyvhöz pedig egy webinárium is kapcsolódik a Császárvonal szervezésben.

Igen, a szülésfelkészítőt a Császárvonal valósította meg, Kiss Verus vezetésével, ő fogta össze a projektet. Verussal már két-három évvel ezelőtt beszélgettem, hogy szeretnék írni egy könyvet, amit a Császárvonal a szárnyai alá vehetne. Ő már akkor említette a webinárium tervét. Ekkor találtuk ki, hogy milyen jó lenne, ha ez a két dolog együtt tudna majd megjelenni. Nagyon örülök, hogy megvalósult mindkettő, és remekül kiegészítik egymást. A szülésfelkészítőben megszólal szakorvos, akinek már nagyon sok tapasztalata van VBAC-kísérésben. De találunk könyvajánlót, kommunikációs segítséget, jogi tanácsokat. Megszólalnak érintett édesanyák és édesapák is. Trimeszterenkénti kismamatorna is segíti a VBAC-re való készülést. A könyv mellett a webinárium is igazi tudástár a VBAC-re készülők számára. Azt gondolom hatalmas űrt tölt be mindkettő.

 

Kapcsolódó bejegyzés:

Senki se legyen törött szárnyú madár – beszélgetés a balkezességről

A bejegyzésben szereplő portréképet és borítófotót Óvári Enikő bocsátotta rendelkezésemre.

 

Ha tetszett a cikk, és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

 

vbac.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr7118052666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineJane 2023.04.04. 17:55:03

Ó, én eddig nem is tudtam, hogy VBAC-baba vagyok, mármint, hogy ezt így hívják! Nagyon érdekes interjú, és Enikő is nagyon szimpatikus, köszi!

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2023.04.04. 17:58:40

@ChristineJane: igen, én is VBAC-baba vagyok, és én sem tudtam. De hát, a világ, és az orvosi szemlélet, tudás folyamatosan változik.:)

IamSherLocked 2023.04.04. 19:13:19

Jó, hogy van ilyen könyv!
Sajnálom, hogy ezt mondom, azt hiszem először történik meg ez a blogon, de remélem, nem fogom majd elolvasni! :D

Én most egy másik hiánypótlásra való igényemet szeretném itt bejelenteni: nincsen szülésfelkészítő tanfolyam / ismertetőanyag egy csomó kórházhoz a Covid óta. Felhívtam a Szent István kórházat, hogy lesz-e tanfolyam, mikor lesz. Mondták, hogy az én időpontomig nem hiszik, hogy lesz. Kérdeztem, hogy van-e írott anyag. Mondták, nincs. Kérdeztem, hogy akkor honnan fogom megtudni az információkat. Mondták, hogy más kórház szülésfelkészítőin fölösleges részt vennem, mert ők nem fogják elmondani, hogy történik a folyamat a Szent Istvánban, mire kell készülni. Kérdeztem, hogy akkor ezt mégis honnan fogom megtudni. Azt válaszolta, hogy ez nagyon jó kérdés; esetleg kérdezzem meg a területileg illetékes nőgyógyászt...
Annyian vannak, akiknek van erről tapasztalatuk, akár ott dolgozó nővérek, orvosok, nem lehetne akár írni erről egy anyagot pár képpel megtűzdelve a kórházról?

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2023.04.06. 17:22:44

@IamSherLocked: juj, remélem, hamar rendeződik a helyzet, elég rémisztő, amit leírtál, nagyon drukkolok. Ez a könyv pedig tényleg szuper, de reméljük, neked nem kell majd. :)

ChristineJane 2023.04.06. 18:31:40

@IamSherLocked: jaj, ez nem hangzik túl jól, de nagyon drukkolok én is, kitartás!:)
süti beállítások módosítása