A falmászás nemcsak izgalmas hobbi lehet, de nagyon hatékony módszer is arra, hogy a tartáshibákat javítsuk, a gerincferdülést korrigáljuk. Tóth Viktória gyógytornász-fizioterapeuta évek óta tart tartásjavító falmászásórákat. Módszerével élményt ad a gyerekeknek egy hosszú, embert próbáló folyamatban. Közben pedig lelkesedésével és nyitottságával azt is bizonyítja, hogy a falmászás tényleg mindenkinek jó, és bárki elkezdheti! A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin januári számában olvashatjátok.

 

rock_wall1.jpg

 

Gyógytornász és fizioterapeuta vagy, hogyan jött az életedbe a falmászás?

Ez érdekes történet. Én felnőttként kezdtem el fára mászni. Volt az életemben egy stresszes időszak, amikor úgy próbáltam megnyugvást találni, hogy kimentem a Gellért-hegyre, és megmásztam a fákat. Ezután hobbiból mentem el kipróbálni a falmászást a testvéremmel, és teljesen beleszerettem, a fáramászáshoz képest egy egészen más dimenziót nyitott meg. Rájöttem, hogy ez a sport tökéletesen illik hozzám, elkezdtem heti három edzésre járni, nagyon sok mindent megtanultam a mászásról. Gyógytornászként éppen akkor jártam egy továbbképzésre, ahol a gerincferdülés korrigálásának egy speciális módszerét tanultam. És az jutott eszembe, hogy a mászást és a gerincferdülés javítását össze lehetne fűzni. Főleg azért, mert a terápia, amit tanultam, a Schroth-módszer, nagyon megterhelő dolog a gyerekeknek. Éveken keresztül, mindennap, otthon egyedül tornázniuk kell, egészen addig, amíg a növekedés le nem zárul.

Bemutatnád a Schroth-módszert?

Katharina Schroth fejlesztette ki az 1900-as évek elején. Saját gerincén kísérletezte ki, hogyan tudja a gerincferdülést korrigálni. A módszer célja a gerinc maximális aktív nyújtása, és így annak felegyenesítése. Háromdimenziós légzéssel pedig a törzs visszaforgatása középre, a korrigált testhelyzet megtartására izomerősítés és nyújtás. De, mint mondtam, ez megterhelő és hosszú folyamat lehet, mert a gyerekeknek akár picikortól kezdve folyamatosan tornázniuk kell. Arra gondoltam, hogy a Schroth-módszer gyakorlatait nagyon jól lehet a falon is alkalmazni. Élményt lehet adni a gyerekeknek, hogy bírják ezt a nehéz, gyakran többéves utat. Hiszen van, akinek például fűzőt kell hordania a gerincproblémája miatt. Ők fűzőben is másznak, mert az a legjobb a gerincüknek.

Akkor tehát működik a módszer a falon.

Igen, az elméletem bejött. Közben azt is megtudtam, hogy Gyarmati Dalma kolléganőm ezzel már foglalkozik, Pécsett oktatja is. Le is mentem hozzá hospitálni, megnézni pontosan mit csinál. Elmentem a Hópárduc Alapítványhoz is, ahol szintén fejlesztő falmászással foglalkoznak, csak inkább gyógypedagógiai oldalról közelítik meg, nem pedig a torna oldaláról. Begyűjtöttem tehát az információkat, és elkezdtem tartásjavító falmászásórákat tartani. Közben hivatalosan is elvégeztem Dalma kolléganőm tanfolyamát, a gerincspecifikus falmászásterápiáról. Elmondhatom tehát, hogy az évek alatt kialakult a módszerem, szakszerűen tartom az órákat, de tanulni mindig nagyon jó, szeretném továbbra is képezni magam, folyamatosan keresem a lehetőségeket.

 

wall2.jpg

 

Mekkora létszámú órákat tartasz?

Először egyéni órákat tartottam, ebből aztán páros lett, majd három, végül négy fő. Ennél többet már nem fogok vállalni egyszerre. De négy gyerekre még jól lehet figyelni, és abszolút egyénre lehet szabni a terápiát. És ha elég idősek és együttműködőek a gyerekek, akkor meg tudom tanítani őket, hogy egymást is tudják biztosítani.

A falmászás minden izmot megmozgat, lehet pontosan a gerincre figyelni?

Rengetegféle feladat van, amit a falon lehet végezni. Gyakorlatilag minden olyan gerincspecifikus feladat, amit egy teremben talajon vagy bordásfalnál megcsinálunk, elvégezhető a falon is. És ha falat lehet mászni a gyerekek sokkal motiváltabbak. Jó példa erre a Scheuermann-kór kezelése. A Scheuermann-kór a gerincoszlop betegsége: a csigolyatest fejlődési zavarának következtében a csigolyák ék alakúvá deformálódnak. Tipikus tünete, hogy a hát domború lesz, a gerinc mozgása beszűkül. Ha egy kisgyerek ilyen problémával jön hozzám, akkor nagyon sok feladatot végez a falon, de szinte észre sem veszi, hogy terápián van, mert élvezi a falmászást.

Felnőtteknél is alkalmazható ez a falmászásterápia?

Ez egy érdekes felismerés volt számomra. Úgy vágtam ebbe bele, hogy gyerekekkel fogok foglalkozni. De ahogy teltek az évek, egyre többen, többféle problémával fordultak hozzám. Jöttek felnőttek, hogy ülőmunkából eredő derékfájás, nyakfájás gyötri őket. Kiderült, hogy náluk a leglátványosabb eredményt lehet elérni a falmászással. Ezek a fájdalmak akár pár alkalom után elmúlnak a mászás hatására. Lehet, hogy más sporttól is elmúlnának, de az már biztos, hogy a falmászás nagyon jót tesz a gerincnek. Nem akut, de már lezajlott sérv esetében is nagyon sokat segíthet, hogy helyreálljon a szervezet működése. Mindezek miatt a felnőttek is nagyon szeretnek falat mászni.

 

wall3.jpg

 

Gyermekek esetében miért lassabb a terápiás folyamat?

Elsősorban a növekedés miatt. A gerincferdülés korrigálása gyakran évtizedes munka. Mert amíg a gyerekek növésben vannak, vagy hirtelen megnyúlnak, addig mindig romolhat a gerincferdülésük is. A gerincferdülés korrigálása tehát hosszú és lassú folyamat, amelyben kis lépésekkel haladunk előre. De az mindig jó érzés, amikor szülők mondják, hogy voltak kontrollvizsgálaton, és nem romlott a helyzet, amihez biztos a mászásnak is köze van. Persze az, hogy hogyan érünk el eredményeket a probléma súlyosságától is függ. Hanyag tartás, tehát nem kialakult gerincferdülés esetén, akár félév alatt nagy változás, nagyon szép eredmény érhető el. A gerincferdülés viszont azért nehéz téma, mert ott nehezen lehet megjósolni, hogy mennyire lesz súlyos. Komoly fájdalmakat okozhat, akár már gyermekkorban is. Szélsőséges esetben, ha a gyerek a szüleitől örökli a hajlamot, akár műtétre is szükség lehet. Éppen ezért a gerincferdülést komolyan kell venni. Fontos a terápia, a mozgás.

Munkád egyik izgalmas területe, hogy központi idegrendszeri sérüléssel élők is járhatnak hozzád mászni. Ez hogyan alakult ki?

Egészen őszintén, úgy alakult ki, hogy jelentkeztek nálam a mozgássérült emberek, hogy ők is szeretnének mászni. Úgy voltam vele, hogy már eléggé bővítettem a palettát, hogy kikkel foglalkozom, úgyhogy nyugodtan jöhet egy újabb terület. Meg kell mondanom, kicsit bizonytalanul kezdtem bele, de azt mondtam magamnak „nézzük meg, hogy működik-e”. Van több hasonló sérüléssel élő gyerek is, felnőtt is, aki jár hozzám, nagyon szeretnek mászni, és nagyon jót tesz nekik. Az számomra is felfedezés volt, hogy ilyen idegrendszeri problémák esetében is lehet mászni. Nagyon büszke vagyok mindenkire, aki jár hozzám, és a nehézségei ellenére mászik. Amikor elkezdtem a falmászással foglalkozni, nem gondoltam volna, hogy majd lesznek ilyen tanítványaim is, de most nagyon örülök neki, hogy itt vannak. Látom, mekkora sikerélményt jelent számukra a mászás, és ez engem is motivál. Emellett pedig azt is bizonyítja, hogy a falmászás tényleg mindenkinek jó, és bárki kipróbálhatja!

 

Kapcsolódó bejegyzés:

Londonban, a világ tetején

A képek forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Climbing_wall és a személyes archívumom.

Ha tetszett a cikk és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

 

wall4.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr3416825276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineJane 2022.01.30. 12:48:41

Juj, de jó ez! Két interjú egy hónapban? Gratulálok! A falmászást most már biztosan kipróbálom! (Az ajánlólat azért várom vissza!;))

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.01.30. 12:50:48

@ChristineJane: :)) köszönöm, és igen, februártól visszatérnek az ajánlók, ígérem!

IamSherLocked 2022.01.30. 21:17:41

Úúúú, de jó cikk! Tényleg érdekes, hogy mi mindenre jó a falmászás! Engem leginkább az érdekelne még, hogy mi tetszik az embereknek benne. Mert így kívülről nekem csak az jut eszembe róla, hogy olyan félelmetes, biztos nem próbálnám ki, mert minek csináljak olyan dolgot, ami megijeszt. Gondolom, ez is olyan, hogy különböző emberek különböző dolgok miatt szeretik, nem?. És hányan vannak, akik kipróbálják, de olyan félelmetes, hogy abbahagyják? Vagy ez olyan, hogy ha kipróbálja az ember, akkor utána már nem félelmetes? Jut eszembe, a félelemről olyan érdekes dolgot olvastam egy nagyon jó könyvben, amit szilveszterkor kaptam egy barátnőmtől :) "A félelem a szövetségesünk, mivel figyelmeztet és energizál...
... elfogadom a félelmemet, és hagyom, hogy annak puszta ereje tegye lehetővé, hogy elszántan cselekedjek."

vincentmarvinjules 2022.01.31. 09:35:40

Szuper, hogy vannak ilyen elkötelezett gyógytornászok! Riszpekt :)))

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.02.01. 16:43:29

@IamSherLocked: mint mindig, most is nagyon érdekes oldaláról fogtad meg a témát. Én a saját tapasztalataimat tudom elmondani: teremben mászom, biztosítva, és bár a hétköznapokban bénító tériszonyom tud lenni, a falon az első próbálkozás után már nem féltem. Ez szerintem abból adódik, hogy a tériszony valójában nem a magasságtól, a tértől, hanem a bizonytalanságtól való félelem. A falon pedig ki vagyok kötve, tudom, hogy nem fogok leesni, tehát nincs bizonytalanság.

A másik pedig az, hogy mászás közben nem egyben látom az egész teret, mindig csak egy kis részét, ahova éppen lépni akarok, így nem félek. Így is van persze, hogy néha megijedek, de ez akkor van, amikor hirtelen lenézek, és érzékelem, hogy magasan vagyok, vagy, amikor valamiért tudatosan arra gondolok, hogy én most magasan vagyok, de ezek irracionális, ritka pillanatok, amikor átengedem magam annak, hogy mászom, akkor nem félek.

És akkor a másik kérdés, hogy miért csinálják ezt az emberek. Szerintem: hódítás és szabadság. Az emberben ösztönösen benne van az ismeretlen meghódításának vágya, ha ott egy fal, meg kell mászni. Ezzel én is így vagyok. És bármilyen furcsán hangzik is, nekem hatalmas szabadságot ad, hogy valami olyan mozgást végzek, ami a hétköznapokban egyébként nehezebb, és amíg ki nem próbáltam, életemben nem gondoltam volna, hogy szeretni fogom és menni fog. De egy teremben, biztosítva hatalmas élmény, fejlődöm benne, és általában úgy jövök le, hogy ma is véghez vittem valamit.:)
süti beállítások módosítása