Laura és Bence egy nap arra lesznek figyelmesek, hogy egy csinos, félénk és kissé haloványan látszó fehér ruhás lány jelent meg a szobájukban: egy kísértet. A gyerekek nem ijednek meg, kamaszos kíváncsisággal nyomozni kezdenek, mi történhetett a lánnyal, és hogyan segíthetnének neki megtalálni az igazi helyét. Benedek Szabolcs íróval első ifjúsági regénye kapcsán beszélgettem múltunkról és jelenünkről. A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin júliusi számában olvashatjátok.

 

feher-ruhas-lany-teljes-borito.jpg

 

Hogyan kezdted írni a regényt? Eleve ifjúsági regényt terveztél vagy a történet maga alakult?

Ez a történet konkrétan ifjúsági regénynek íródott. 2021 őszén kaptam egy ösztöndíjat a Magyar Írórezidenciától. Elutazhattam Nyíregyházára, ahol beköltözhettem a könyvtár vendéglakásába, ott írhattam a regényemet. Az ösztöndíj pályázatot eleve úgy adtam be, hogy ifjúsági regényt írnék. Izgalmas vállalkozás, kísérlet volt ez a részemről, mert előtte – egy-két mesét leszámítva - soha nem írtam még szépirodalmat fiataloknak. A fehér ruhás lány az első ifjúsági regényem.

Mi adta az ötletet ahhoz, hogy ifjúsági regényt írj?

Nagyon szerettem volna kipróbálni magam ebben a műfajban. Írtam már egy ifjúsági könyvet, a címe Király! - A magyar uralkodók véresen komoly históriája, ami éppen 2021-ben jelent meg, de az ismeretterjesztő könyv, és nem irodalmi mű. Ráadásul idősebb, középiskolás, érettségi előtt álló korosztálynak szól.

A fehér ruhás lány történetének középpontjában egy kísértet áll. Annyit elárulhatunk, hogy nem egy hétköznapi kísértet, megrémülni senki sem fog tőle. Mi az, amit még elmondhatsz a regényről, hogyan mutatnád be?

Szándékosan úgy alkottam meg a kísértetet, hogy ne ijedjenek meg tőle az olvasók, leginkább az ifjú olvasók, hiszem a könyvet tízéves kortól ajánlom bárkinek. A kísértet jószándékú, barátságos, sőt, egy kicsit félénk is, nem könnyű vele kapcsolatba kerülni. Azért egy kísértet alakját hoztam be a történetbe, mert az ő megjelenésén, elbeszélésein keresztül jobban megismerheti a mai ifjú nemzedék azt, hogy mi történt körülbelül száz évvel ezelőtt ugyanott, ahol manapság élünk. Úgy gondoltam, hogy azt, amit el akarok mesélni, akkor tudom a leginkább megragadni és emberközelivé tenni, ha nem egy átlagos elbeszélői technikát alkalmazok, hanem behozok egy olyan szereplőt, aki átélte a regényben hivatkozott múltat, így összeköti azt a napjainkkal. Ennek köszönhetően megjelennek a párhuzamok is, például, hogy körülbelül száz évvel ezelőtt, az első világháború végén ugyanúgy világjárvány dühöngött, mint akkor, amikor ez a regény játszódik. Ez számomra egy nagyon érdekes kérdés: mennyiben egyezik meg, hasonlít a száz évvel ezelőtti időszak, és az, amit ma nap mint nap megélünk?

Tudom, az alkotó számára ez nehéz kérdés, de van olyan szereplő, aki különösen kedves neked, akit kiemelnél?

Ez valóban nehéz kérdés, mindegyik szereplőt közel érzem magamhoz, hiszen én alkottam őket. Talán Laurát emelném ki, az egyik főszereplő kamaszlányt. A kisöccse segítségével ő nyomoz a kísértet után, így leginkább az ő szemén keresztül látjuk a történetet. De mindenki más is izgalmas és kedves nekem.

Érdekes, hogy éppen Laurát említed. Bevallom, nekem a regény olvasása közben az is eszembe jutott, hogy lehet ebből még sorozat is. Laura és az öccse, Bence még visszatérhet, annyira ügyesen nyomoztak együtt.

Érdekes, hogy ezt felvetetted, mert miután A fehér ruhás lány megjelent, elolvasta egy jó nevű ifjúsági regényíró, és ő is rögtön azt mondta, hogy adja magát a folytatás. Még nem tudom, hogy ez így is lesz-e. Az biztos, hogy írtam már sorozatot felnőtteknek. Az nem egy jó kísértetről, de egy jó vámpírról szólt, A vérgróf a címe. Szóval, még az is benne van a pakliban, hogy Laura és Bence visszatér, de konkrét ötletem egyelőre nincsen.

 

dsc_8546.jpeg

 fotó: Máté Péter/Helikon Kiadó

 

Amennyire megismerhettem az életművedet, a történelem, múltunk megismerése fontos számodra, a műveidben központi helyet foglal el.

Valóban így van, engem mindig nagyon érdekelt a történelem. Nem lettem történész, de rengeteg történelmi könyvet olvasok, foglalkozom a múlttal. Amit történészként végül nem valósítottam meg, azt úgy élem át, hogy a regényeimben megjelenik a történelem. Illetve azt kutatom, hogy hogyan kapcsolódik össze a történelem, és a mostani világunk, a mostani életünk. Nevezhetjük ezt megszállottságnak is, de szerencsés vagyok, hogy a szenvedélyemnek a történetekben formát adhatok.

Azt jól érzem, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia története különösen foglalkoztat?

Tényleg több regényem van, amely a Monarchia időszakában játszódik. Megfogott ennek a korszaknak a miliője, a kultúrája, a kávéházak világa, az ahhoz kapcsolódó irodalmi és művészeti élet. Biztos, hogy az is kíváncsivá tesz, hogy ez az az időszak – az előző századforduló – ami már történelem, de még sokak számára megfogható. Ebből az időszakból már vannak fényképeink, ma is állnak azok az épületek, amelyek ekkor épültek. Mai világunk, és a történelemnek ez a része érintkezik, ami számomra nagyon izgalmas.

Van olyan terved, készülő írásod, akár gyerekeknek, akár felnőtteknek, amelyről már mesélhetsz?

Tulajdonképpen mindig írok valamit, folyamatosan készülnek az új írások. Mire ez az interjú megjelenik, már kapható lesz az új regényem, A spalatói boszorkány, ami megint csak egy történelmi regény, ezúttal felnőtteknek. Az 1200-as években játszódik az Adria partján, Spalatóban, amit ma, ugye úgy ismerünk, hogy Split. Egy évvel ezelőtt Splitben tölthettem egy hónapot ösztöndíjjal, az akkor szerzett inspirációk alapján írtam ezt a regényt. Úgy látszik, rám ezek az ösztöndíjas utazások ihletőleg hatnak, az említetteken kívül egy korábbi regényem, A fiumei cápa is ilyenből született. Közben pedig már írom a következő regényemet, amely 2024-ben jelenik meg, úgyhogy az még legyen meglepetés.

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Csöpi és a Fák titkos ereje - interjú Honfi Gyöngyivel

Szamos-parti Hollywood - interjú Zágoni Balázzsal

 

A bejegyzésben szereplő képeket Benedek Szabolcs bocsátotta rendelkezésemre.

Ha tetszett a cikk, és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr2618116178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineJane 2023.07.24. 17:10:55

Ó, az Osztrák-Magyar Monarchia története engem is foglalkoztat, az ifjúsági regényeket pedig mindig is szerettem, lehet, hogy kézbe veszem ezt a könyvet.:)

IamSherLocked 2023.09.18. 09:48:06

Hát ez tényleg nagyon eredeti ötlet, egy kísértet szemén keresztül bemutatni a történelmet, szuper! :) sajnálatos szerintem, hogy a történelem tanítás leredukálódik évszámok, nevek és csaták halmazává... sokkal izgalmasabb dolgokat is lehetne tanítani, amik akár elgondolkodtatják az embert saját életével kapcsolatban.

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2023.09.22. 17:56:06

@IamSherLocked: én vagyok az az őrült, aki szereti a neveket, évszámokat és csatákat.:D (Na jó, azért az izgalmas dolgokat is. A kísérteteket meg főleg.:D)

ChristineJane 2023.09.22. 18:32:00

@IamSherLocked: @PuffCinq: én is mindig szerettem a neveket, évszámokat, csatákat, de voltak unalmas töri óráim, nem tagadom.:D
süti beállítások módosítása