Életöröm Karácsonyra

2012.12.21. 10:43

Én mindig nagyon várom a Karácsonyt. Várom a pillanatot, amikor végre átadhatom az ajándékokat, amelyeket mindaddig rejtegettem. (S igen, várom, hogy megkapjam végre mindazt, amit előlem rejtegettek.) A legjobban azonban azt, a semmi máshoz nem hasonlítható nyugalmat várom, amely a Karácsonyt körülveszi. Karácsonykor csak olyan, abban a pár napban mindennél fontosabb döntéseket kell meghoznom, mint: hány mécsest gyújtsunk meg és hol, hogyan rendezzük el a szaloncukrokat a tálban, milyen sütit együnk, mikor és hova menjünk sétálni és természetesen, hogy melyik filmet nézzük meg este. A szerelem hálójában egyike azon kevés filmeknek, amelyet a családom és én is akárhányszor meg tudnánk nézni, főleg narancs, bejgli és karamella mellett, miután egy jót sétáltunk és meggyújtottuk a mécseseket.

05.jpg

1998-ban New Yorkban a Fox könyváruház-lánc megnyitja legújabb, hatalmas üzletét. Ennek következtében Kathleen Kelly gyerekkönyveket árusító „sarki könyves kuckó”-ja  veszélybe kerül. Joe Fox és Kathleen Kelly pedig egymással kerül szembe. Minden személyes találkozás alkalmával parázs vitát folytatnak, hogy bebizonyítsák a másiknak, az ő boltjuk ér többet az olvasni vágyók számára. Miközben elszántan harcolnak és látványosan gyűlölik egymást, nem is sejtik, hogy a világhálón éppen egymással leveleznek, és lassan egymásba szeretnek...

Miután eldöntöttem, hogy ezúttal ezt a Tom Hanks és Meg Ryan főszereplésével készült igazán szeretnivaló amerikai vígjátékot ajánlom Nektek, mi mást is tehettem volna, „fölmentem a netre”, ahol aztán persze azonnal megrohantak az információk. Kiderült, hogy A szerelem hálójában egyáltalán nem előzmények nélküli. Egészen pontosan a Saroküzlet című 1940-ben bemutatott, és nem sokkal azelőtt játszódó – ugyancsak amerikai - film feldolgozása. Természetesen rögtön tudtam, hogy nekem látnom kell a Saroküzletet. Nehogy lemaradjunk itt valami jóról, Karácsony előtt. Néhány e-mail egy kedves, segítőkész barátnak a valóságban éppúgy csodákra képes, mint a filmeken. Vagyis inkább a barátok képesek csodákra a valóságban is: nem sokkal azután, hogy fölfedeztem, már nézhettem is, mi történik abban a bizonyos saroküzletben.

01.jpgEkkor ért aztán az igazán nagy meglepetés: az a bizonyos saroküzlet ugyanis egyáltalán nem New Yorkban található, hanem Budapesten, „az Andrássy út és a Balta utca sarkán”. Dolgozói magyarok, vezetéknevük: Vadas, Novák, Králik, Katona. Igaz, választékos angolsággal beszélnek, de közben a hátuk mögött tisztán láthatóak az egyszerű, ebben a helyzetben mégis vidám, szívmelengető magyar szavak: raktár, öltöző, pénztár, árleszállítás.

04.jpg

A boltban egyébként mindent árulnak, ami a kényelmes élethez kellhet: táskát, esernyőt, parfümöt, pénztárcát, szivartartót... Sok áru mellé sok alkalmazott jár, így találkozik Novák Klára és Králik Alfréd. Gondolom már kitaláltátok, ők bizony nem szívlelik egymást, állandóan csak veszekednek, mindig mindent jobban tudnak a másiknál. Közben nem is sejtik, hogy egymással leveleznek, és lassan egymásba szeretnek...

02.jpg

Olyan nagyon, mint amennyire én beleszerettem a Saroküzletbe, ebbe a James Stewart és Margaret Sullavan főszereplésével készült finom, bölcs, tökéletes helyzetkomikumokkal teli, életörömtől ragyogó vígjátékba. S hogy miért játszódik e ragyogó vígjáték éppen Budapesten? Hol máshol játszódhatna, ha egyszer az alapja László Miklós 1937-ben írt Illatszertár című darabja. László Miklós a II. világháború alatt vándorolt ki Amerikába, ahol leghíresebb művéből a fenti két adaptáción kívül színpadi és filmmusical is született. Nem véletlenül, a történet egy perc alatt elvarázsol, tökéletes kikapcsolódás. Engem például a múltkor annyira a képernyő elé szegezett a Saroküzlet, hogy lekéstem a HÉV-et... Ezt ne csináljátok utánam, azt viszont igen is csináljátok utánam, hogy az elkövetkező napokban megnézitek egymásután a Saroküzletet és A szerelem hálójában-t, s egy tál mézeskalács mellett minden mást elfeledtek!

 

Végül pedig itt a dal, ami Kathleen Kellynek karácsonyfa díszítés közben a fejében jár. Én ezzel kívánok mindenkinek nagyon boldog, békés Karácsonyt!

                                                                                                     Bori

 

 

 

A szerelem hálójában
(You've Got Mail)

színes, magyarul beszélő, amerikai romantikus film, 114 perc, 1998

rendező: Nora Ephron
forgatókönyvíró: Delia Ephron, Nora Ephron, László Miklós
zeneszerző: George Fenton
operatőr: John Lindley
vágó: Richard Marks

szereplők:
Tom Hanks (Joe Fox)
Meg Ryan (Kathleen Kelly)
Steve Zahn (George Pappas)
Greg Kinnear (Frank Navasky)
Jean Stapleton (Birdie)
Parker Posey (Patricia Eden)
David Chappelle (Kevin Scanlon)

Saroküzlet
(The Shop Around the Corner)

fekete-fehér, feliratos, amerikai romantikus vígjáték, 100 perc, 1940

rendező: Ernst Lubitsch
író: László Miklós
forgatókönyvíró: Samson Raphaelson, Ben Hecht
zeneszerző: Werner R. Heymann
operatőr: William H. Daniels
vágó: Gene Ruggiero

szereplők:
James Stewart (Králik úr)
Margaret Sullavan (Novák kisasszony)
Frank Morgan (Matusek Hugó)
Felix Bressart (Pirovics úr)

Az Illatszertár alapján Magyarországon 1987-ben készült tévéjáték, Kern András és Pap Vera főszereplésével. Az Amerikában 1949-ben készült filmmusical változat In the Good Old Summertime főszereplői Judy Garland és Van Johnson.

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr894974465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gertrudstein 2012.12.21. 13:00:04

na, jó, könnyeken át nem lehet írni. majd máskor. boldog karácsonyt!

vincentmarvinjules 2012.12.21. 13:02:48

Ez a Saroküzlet telitalálat, gratula!

IamSherLocked 2013.01.02. 17:02:55

Tök jó, hogy ilyen sok mindennek van magyar vonatkozása! Én ugyan most karácsonykor leginkább a Love actuallyt néztem, meg a saját betlehemes előadásunkat :) de csak mert nem jutott eszembe ez a film. Jövőre emlékeztess, puffcinq ugyanitt!!! :)

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2013.01.03. 19:40:54

@IamSherLocked: már tegnap akartam neked mondani, dear, Love actuallyt én is néztem ám Karácsonykor! Kötelező!:)

ChristineJane 2017.11.26. 16:35:07

Ezt a két filmet Karácsonykor én sem tudom kihagyni, ellenállhatatlanok!:))
süti beállítások módosítása