Ma van a Föld Napja. Tökéletes alkalom arra, hogy megismerkedjünk Micivel! Mici szeretnivaló, cserfes és nagyon határozott kislány. Felfedezi Márkó bácsi kertjét, ahol ötleteket kap, hogyan lehet úgy termeszteni a növényeket, hogy az a természetnek, a Földnek is jó legyen. A Márkó bácsi kertje egy különleges sorozat első kötete. Agócs Írisz szerző, illusztrátor olyan sorozatot indított, amelyben a gyerekek nyelvén mesél a fenntarthatóság és a környezetvédelem fontos kérdéseiről. Ha Micin múlik, megmentjük a világot! A beszélgetés nyomtatott változatát a Baba Patika magazin áprilisi számában olvashatjátok.

 

bori_to_-mockup.jpg

 

A Márkó bácsi kertje nem mindennapi mese egy különleges kertről, és egy különleges kislányról. Hogyan jött az ötlet?

Van egy alapvető szemléletem, közös személetünk a családban, amely magában hordozta ezt az ötletet. Már nagyon régóta gondolkodtam rajta, hogy kellene egy „világmegmentő könyvet” írni, de az elején féltem tőle, hogy nagyon didaktikusra lehet csak megcsinálni. Mígnem egy napon találkoztam a Mici nevű kislánnyal – aki nem is tudja, hogy egy sorozat főhősnője lett -, szembe jött velem egy kis boltocskában. Úgy hétéves körül lehetett, elém állt, és olyan határozottan mondta el a véleményét, hogy nagy hatást tett rám. Akkoriban történt, hogy hosszú idő után egyedül voltam éjszaka, a kisfiam születése után két évvel. Mindig éjszaka találom ki a szövegeket, hogy mit szeretnék írni. Illetve nem is kitalálom, jön az ihlet. Abban a pillanatban minden összeért: azt éreztem, hogy ilyen típusú karakterek, kisgyerekek fogják megmenteni ezt a világot, mint ez a kislány, akivel találkoztam. Kipattannak egy felnőtt elé, és elmondják, hogy mit gondolnak, mit kellene tenni. Innen jött a sorozat ötlete. Már rögtön az elején az fogalmazódott meg bennem, hogy több részt írok. Mici felméri, hogy mik azok a tendenciák, amik mentén előrefelé lehet haladni jelenleg a világban. Az egyik előremutató dolog Márkó bácsi fenntartható kertje.

Hogyan látod, a környezetedben fogékonyak az emberek? Megvalósítható Márkó bácsi kertje, amely jó a Földnek és jó az embereknek is?

A legutóbbi visszajelzés egészen fantasztikus volt. Abaligeten, ahol élünk, az egyik baráti család írt, hogy nagyon tetszik nekik a könyv. Megírták, hogy az apuka, aki erdőmérnök, és a négy kisgyereke kiment és leszedte a bazsalikomnak a megmaradt virágait, kiszedték a magokat, átszitálták, és most elküldik nekem őket ajándékba. Fényképet is készítettek, ami a könyvet idézi: a könyvben ugyanis lerajzoltam, ahogy a gyerekek a tenyerükben tartják a magokat. A család erről küldött nekem képet, ahogy ők is a tenyerükben tartják a magokat. Mindez januárban történt. Így indult az évem, nagyon boldog voltam. Ekkor gondoltam azt, hogy Mici története működőképes. Az említett gyerekek karácsonyra kapták a könyvet, és januárban már magot gyűjtöttek a bazsalikomból. Mindig örülök, ha egy mesekönyvemre azt mondják, hogy szép és tetszik, de ez tényleg fantasztikus. Azt hiszem ennél többet egy könyvvel nem érhet el az ember.

A könyvben nagyon szép, kedvesen egyszerű rajzok vannak.

Szerintem az a jó, ha az alkotó impulzust ad, a befogadó pedig hozzáteszi a saját világát. Ezért is egyszerűek, szinte vázlatszerűek a rajzok a könyvben. A rajzaimmal a lehető legkevesebb vonallal szeretnék sokat elmondani. Ennek ellenére Márkó bácsival sokat küzdöttem, háromszor kezdtem újra. Hozzátartozik persze, hogy a karantén időszak elvette a kreatív energiáimat, nem volt semmi inspiráló inger. Végül elkezdtem játszani azzal, hogy valamit mégis csinálok. Sokáig még csak nem is tudtam leülni rajzolni, egyszerűen elfáradtam abban, hogy nem mehettünk sehova. Végül tényleg csak elkezdtem játszani a festékkel. Így a Márkó bácsi kertje más könyv lett, mint a megelőző köteteim, mert az illusztrációknál nem használtam ceruzát, nem csináltam ceruzavázaltot. Rögtön ecsettel festettem meg mindent. Ami elkészült, azt megmutattam Kovács Eszternek, a Pagony Kiadó szerkesztőjének, aki nagyon támogató és lelkes volt. Így festettem végig a Márkó bácsi kertjét, ami persze föladja a leckét, mert ezt a technikát végig tartanom kell a sorozatban.

 

foto_taskovics_dorka.jpg

fotó: Taskovics Dorka

 

A könyvnek már a tapintása is izgalmas. Jól érzem, hogy a kötet újrahasznosított anyagokból készült?

Igen, mi kértük a nyomdát, hogy a lapok újrahasznosított papírból készüljenek. A borító pedig azért különleges tapintású, mert textilhatású anyagból készült. Ezt én kaptam ajándékba a kiadótól. Igazság szerint ezen én nem is gondolkoztam, nem is mondtam senkinek, de amíg készült a könyv, végig úgy képzeltem, hogy textilhatású borítója lesz. A kiadó a könyv tipográfusával, a férjemmel, Seres Tamással egyeztetett, akkor árultam el, hogy ez az elképzelésem. A kiadó megkérdezte a nyomdát, a nyomdában pedig azt mondták, ez nem megvalósíthatatlan kérés. A Pagonynál pedig úgy voltak vele, hogyha ezt szeretném, akkor megcsinálják. Egy egész napig ünnepeltem. Nagyon örültem, hogy természetes tapintású könyv lett a Márkó bácsi kertje.

Említetted, hogy Mici egy sorozat főszereplője lesz. Mit mesélhetsz a sorozatról? Milyen problémákkal kell még a kislánynak szembenéznie?

Mind tudjuk, hogy nagyon sokféle forgatókönyv van, hogy merre mehet az emberiség. A klímaválság, a környezetszennyezés sajnos az életünk része. A koncepció az, hogy Mici minden könyvben megfigyeli, hogy mit csinál az, aki azért akar tenni, hogy jó irányba menjenek a dologok, és ne pusztítsuk a Földet. Mici a saját 6-7 éves kritikus szemével vizsgálja a dolgokat, és mint a gyerekek általában, eldönti, hogy amit a felnőttek csinálnak, az jó-e vagy nem. A következő kötetnek a madarak lesznek a főszereplői: miért fontosak a madarak, nekünk embereknek. Hogyan vigyázhatunk rájuk? Hogyan csalogathatjuk őket közelebb? Például a szúnyogok ellen micsoda jó és természetes módszer is az, hogyha sok madár van az ember körül. Nemcsak a téli etetés jelentheti a madárbarátságot, hanem az odúkészítés, vagy akár a fecskefészeképítés is. A könyv egy évkörön keresztül mutatja be, hogy mikor mi a teendő a madarakkal kapcsolatban. Ötletszinten már látom, hogy nemcsak a madarakról kellene így írnom, hanem a bogarakról, méhekről is. Nagyon szeretnék egy könyvet a táplálkozásról is. Éles vita van arról, mennyire jó, ha húst eszünk vagy mennyire nem. Szeretném, ha Mici gyerekszemmel rálátna a vitára: a húsevők ezt mondják, a vegánok meg ezt mondják. Mici nem akar következtetéseket levonni. Mindegyik könyvet gondolatébresztőnek szánom: aki a fenntarthatóság irányába menne, annak legyen lehetősége találkozni azokkal a helyzetekkel és ötletekkel, amelyeket Mici megmutat.

 

mbbw09.jpg

 

Elképzelésed szerint a gyerekek a szüleikkel együtt olvassák ezt a sorozatot?

Az én – lehet, hogy naiv – elképzelésem szerint a gyerekek a szüleikkel együtt élik meg a könyvélményeiket is. Igyekszem a könyveim szóhasználatában tartani azt, hogy egy már olvasó gyerek számára minden teljesen érthető legyen, de azért ezeket a témákat közösen jó felfedezni. Bízom benne, hogy a gyerekek elmesélik a szüleiknek, hogy ezt olvasták, és megkérdezik, „mi lenne, ha nekünk is lenne bazsalikomunk az erkélyen?”.

A Mici-sorozaton kívül vannak még más terveid, amelyekről mesélhetsz?

Az elmúlt két év nagyon nehéz volt sok szempontból, ahogy említettem, csökkentek a kreatív energiáim. A kisfiam óvodás, de a járvány miatt keveset jár óvodába, így nekem is nehezebb. Ezért idén csak három könyvet illusztrálok, a háromból kettőt én is írok. Az egyik a már említett madaras Mici-rész. A másik a Rajzolj egy krumplit!-sorozatom legújabb, befejező része. Egyébként a krumplirajzolás is arról szól, hogy én adok egy kezdőlökést, de mindenki a saját krumpliját formálja meg, és rájöhet, hogy egy krumpliból bármi lehet. Számomra fontos, hogy megmutassam, ez az, ami előrevisz, akár a Mici-sorozatot, akár a Krumpli-sorozatot nézzük: a saját világában mindenki azt valósíthatja meg, amit ő képes megvalósítani, figyelve, hogy máshol mi, és hogyan történik.

 

Kapcsolódó bejegyzés:

Pitypang és Lili kalandjai - interjú Pásztohy Pankával

A bejegyzésben szereplő képeket Agócs Írisz bocsátotta rendelkezésemre. 

 

Ha tetszett a cikk és nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és ajánlókról, akkor kövesd A Kihagyhatatlan blogot a Facebookon is, és csatlakozz A Kihagyhatatlan csoporthoz is! Várok mindenkit szeretettel! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://puffcinq.blog.hu/api/trackback/id/tr5417805683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gertrudstein 2022.04.22. 10:24:35

Szuper! Éljenek a gyomnövények! Olyan szépek, színesek, virágosak!

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.04.22. 10:44:57

@gertrudstein: imádom, hogy a lusta kertészkedésé a jövő!:D (Meg a jelen!:))

ChristineJane 2022.04.22. 11:02:20

@gertrudstein: @PuffCinq: :D ez a könyv nagyon jónak tűnik, és én is a gyomnövényekre szavazok!

IamSherLocked 2022.04.23. 08:49:31

:D Nekem is a bazsalikom az egyik a nagyon kevés növényből, amit szoktam tartani. De, belvárosi lány lévén, én csak cserépben tartom. Oda nem nőnek gyomnövények, úgyhogy én nyugodtan lehetek lusta (amíg meglocsolom :).
Utat mutat ez a könyv kert nélküli embereknek is?

IamSherLocked 2022.04.23. 08:52:27

Egyébként, ha már Föld napja, akkor én a szerző helyében Csillának vagy Noéminek neveztem volna el a főszereplőt!!! A Mici annyira erősen kötődik Abigélhez, és annyira felnőtt, hogy teljesen azonosulhatatlan.

PuffCinq · http://puffcinq.blog.hu/ 2022.04.25. 14:28:12

@IamSherLocked: Igen, a Mici valóban egy kicsit idegen, a Csillához meg különleges érzelmi szálak fűznek, úgyhogy én is azt választottam volna.:)

ChristineJane 2022.04.25. 14:30:27

@IamSherLocked: az Abigél, hát persze! Köszönöm! Napok óta gondolkodom, honnan ismerős nekem a Mici név, és nem tudtam rájönni...:))
süti beállítások módosítása